Thursday 24 February 2011

Masalah Bau Badan

Masalah ketiak dan kaki berbau kadangkala merisaukan dan memalukan. Kadangkala ianya juga mengganggu orang lain.

Kita rasa rendah diri dek kerananya.

Tetapi kita perlu ingat yang perpeluhan adalah sebahagian daripada proses tubuh dan kita perlu faham kenapa kita perlu berpeluh.

Tubuh kita mempunyai dua kelenjar yang menghasilkan peluh.

Salah satu nya adalah kelenjar Apocrine. Kelenjar ini merembeskan cecair yang likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah jika ia lebih banyak dari kelenjar yang satu lagi.

Kelenjar Apocrine ini mengandungi sebum, bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Bakteria lebih mudah untuk memecah masuk protein dalam rembesan peluh. Apabila protein dipecah masuk dalam peluh oleh bakteria, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Punca bau badan boleh disebabkan bahan buangan terkumpul dalam badan akibat proses pencernaan tidak sempurna. Pengambilan pelbagai jenis makanan, majoritinya digunakan untuk tubuh sementara selebihnya ditukar ke dalam bentuk sisa buangan atau toksin.

Toksin ini disingkirkan sekiranya ginjal, hati dan saluran penghadaman usus berfungsi dengan baik. Atas sebab tertentu seperti sembelit, sekiranya sistem pencernaan tubuh tidak berfungsi dengan betul, toksin ini boleh kekal dalam tubuh.

Oleh kerana itu, adalah lebih bagus jika anda memastikan diri anda untuk membuang air besar setiap hari.

Memang kaum wanita terutamanya mempunyai masalah untuk ke tandas setiap hari. Especially yang telah melahirkan anak. Kadang-kadang kita malu untuk mengakuinya.

Saya juga mengalaminya semenjak selepas kelahiran anak pertama dulu. Sampaikan setiap kali saya perlu ke tandas, saya jadi fobia. Sebabnya, setiap kali buang air besar pasti darah akan keluar sama.

Tapi kini TIDAK LAGI!!!! Semenjak saya mengamalkan Lacto-lite, semua masalah itu hilang!!!! Setiap hari tanpa gagal, saya akan ke tandas tanpa paksaan, tanpa takut. Semuanya berjalan dengan lancar tanpa sekatan, tanpa gangguan lagi.....

Anda ragu-ragu? Hubungi saya di anuar_salmiah@yahoo.com ataupun boleh sms di 012-3045395 dan anda akan dihubungi semula.





No comments: