Sunday 6 March 2011

Sakit Belakang

Siapa yang boleh mendapat sakit belakang atau sakit pinggang?

Semua orang tanpa mengira peringkat umur dan risiko mendapatnya meningkat dengan penambahan umur.

Bagaimanapun, masalah ini lebih kerap berlaku pada lingkungan umur 30 hingga 50 tahun, disebabkan proses penuaan dan gaya hidup yang tidak aktif.

Antara faktor penyumbang sakit belakang ialah:
~ Obesiti
~ Merokok
~ Tekanan
~ Keadaan fizikal tidak elok
~ Postur badan yang salah
~ Postur tidur tidak elok
~ Tiada sokongan daripada tilam ketika tidur.

Boleh dikatakan semua orang pernah sakit belakang terutama di bahagian pinggang, sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Dianggarkan 80 peratus orang pernah mengalami sakit belakang yang menyebabkan kerja dan aktiviti harian terganggu.

Sakit belakang juga antara punca utama ketidakupayaan bekerja dan penyumbang besar kepada pengambilan cuti sakit.

Banyakkan berehat, supaya sakit pinggang segera berkurangan. Tetapi makin lama baring berehat, makin sakit pula jadinya.... Ketika berbaring kesakitan terasa hilang perlahan-lahan, tetapi kembali sakit apabila bangun atau menggerakkan badan.

Rupa-rupanya kaedah berehat dengan berbaring ini disarankan untuk satu atau dua hari sahaja kerana berbaring terlalu laa juga boleh menyebabkan sakit belakang bertambah buruk.

Jika kesakitan masih tidak berkurang, segeralah mencuba kaedah lain supaya ia tidak berlanjutan dan menjejaskan kehidupan.

Sesungguhnya pemakain set pakaian dalam Premium Beautiful adalah antara alternatif yang boleh anda praktikkan. Ini kerana sudah banyak testimoni dari pengguna PB yang pulih dari sakit belakang setelah memakai PB tanpa melalui proses pemulihan yang panjang dan menyakitkan... Tidak rugi untuk anda memiliki satu set PB sekarang, kerana sesungguhnya Premium Beautiful adalah direka cipta 70% untuk kesihatan....

Hubungi saya di anuar_salmiah@yahoo.com ataupun di 012-3045395.





No comments: